Wat is SEO

Momenteel is het haast ondenkbaar dat er nog iemand bestaat die nog niet van het woord SEO gehoord heeft. Zeker wanneer we het hebben over professionals die iedere dag met websites en teksten in de weer zijn. We gaan er dus vanuit dat je wel degelijk weet dat SEO een letterwoord is dat staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands kunnen we ook spreken van zoekmachineoptimalisatie. Het komt er met andere woorden dus op neer dat het hier gaat over de kunst om zo goed mogelijk gevonden te worden door de meest gebruikte zoekmachines ter wereld. De praktijk leert ons dat we het dan in de meeste gevallen hebben over Google, Bing en Yahoo.

Hoe kun je nu beter gevonden worden door een zoekmachine?

Om beter gevonden te kunnen worden door een zoekmachine, is het in de eerste plaats belangrijk dat je begrijpt hoe een zoekmachine te werk gaat. Om ervoor te zorgen dat websites die toegevoegd worden aan een zoekmachine ook gevonden worden, gebruikt deze ook bepaalde technieken zoals crawlers en algoritmes. In de praktijk wil dit zeggen dat de woorden die het meest ingegeven worden in een zoekmachine, opgepikt worden door deze technieken. Wanneer een tekstschrijver of webdesigner deze woorden op zijn of haar beurt gebruikt in een website, wordt de kans veel groter dat deze webtekst ook gevonden wordt door potentiële klanten die op zoek zijn naar een product of door een onderzoeker die op zoek is naar informatie rond een bepaald onderwerp.

SEO is belangrijk

We hebben nu in een notendop uitgelegd hoe een zoekmachine werkt en waarom het nodig is om SEO te gebruiken om beter gevonden te worden. Tegelijk is het belangrijk om weten dat SEO allesbehalve een statisch gegeven is. De technieken die gebruikt worden door zoekmachines worden steeds bijgeschaafd en dat wil zeggen dat wie SEO technieken gebruikt zich bijgevolg de moeite dient te getroosten om de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachines en algoritmes op de voet te volgen. Hierbij is het eveneens aangewezen om steeds in het achterhoofd te houden dat het niet de SEO is die het belangrijkst is in een artikel, maar wel de inhoud.

Inhoud laten opvallen door SEO

Er wordt wel eens gezegd dat sommige zelfverklaarde SEO specialisten ervoor zorgen dat deze techniek belangrijker wordt dan de inhoud zelf. Nu hebben we het meteen over een van de grote valkuilen van SEO. Eens je weet wat het is en je er actief mee aan de slag gaat, kun je er soms niet genoeg van krijgen. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Het antwoord op de vraag ‘Wat is SEO?’ luidt eerst en vooral dat het een hulpmiddel is. De inhoud blijft altijd het belangrijkste element van een tekst of een website. Zoekmachineoptimalisatie is slechts een hulpmiddel, en zo hoort het ook.